Småföretagarna är Sveriges ryggrad

Småföretagarna är Sveriges ryggrad och därför ska vi vara rädda om dem. 96% av alla företag är enmansföretag eller småföretag med viktiga samhällsfunktioner som snickare, bilmekaniker, taxichaufförer, restaurant- och caféägare, elektriker, rörmokare, frisörer, städare, pizzabagare, butiksinnehavare och frilansare av olika slag. Coronakrisen har svept bort grunden för många över en natt och nu behöver vi alla hjälpas åt för att segra över vår gemensamma osynliga fiende.

Min familj flyttade från Island till Sverige 1984 och 7 år senare tog jag och min fru första stegen som egenföretagare inom reklam och marknadsföring. Senare tillkom ett bolag inom redovisning och revison. Jag representerade Sverige under många år i en europeisk sammanslutning av småföretagare från hela Europa vilket gav värdefulla erfarenheter i gemensamma småföretagarfrågor.

Jag gick med i Moderaterna för 25 år sedan därför att där fanns folk med förståelse för näringslivet och hjärta för småföretagen. Moderaterna har en inmurad grundsyn på värdeskapandet vilket resulterar både i hushållning med skattemedel och effektiv ekonomisk styrning. Detta visar vår goda kommun Sollentuna gång på gång. Det är av avgörande betydelse för skaparkraft, uppfinningsrikedom, positiv utveckling och välfärd att entreprenörskapet ges förutsättningar att frodas och blomstra.

För dig som är ensamföretagare eller småföretagare och vill engagera dig i samhällsfrågorna och vara med och påverka är Moderaterna den bästa plattformen. Desto fler vi blir – desto större påverkan på samhällsutvecklingen. När småföretagarnas möjligheter inskränks att starta och driva sina företag, skapa jobb och växa, då lider hela samhället. Det får aldrig ske.

Gustaf Skulason
Egen företgare